söndag 27 januari 2013

Cancer rehab

Äsch som jag hetsar upp mig. Känner inte igen mig själv det senaste, tänker negativt och uttalar mig därefter. Motsätter mig livet och märker att det inte gör mig lycklig för fem öre. Bättre att fokusera på det positiva. Att ha tillit. Om jag inte kan komma till Vidarkliniken så får jag se mig om efter vilka alternativ jag faktiskt har och göra det bästa av det. Mitt landsting samarbetar med tre Cancerrehab hem. Lydiagården i Höör, Spenshult i Oskarsström och Bräcke Diakoni-Mösseberg i Falköping.

Jag började med att maila alla tre ställena då jag tyckte dem var så luddiga i sina beskrivningar. Jag ville veta om det serverades vegetarisk mat och isf ungefär vad, även vad dem har för föreläsningar och sysselsättningar. Tycker det är rätt svårt att bestämma sig, alla har sina för och nackdelar. Någon som varit på någon av dessa ställen och kan berätta lite mer?

Något som verkligen förvånat mig med alla ställena är maten. Den verkar inte direkt  hälsosam om man säger så. Jag har verkligen fått fråga  för att ens få en vegetarisk matsedel. På Mösseberg är inte ens kött-maten av den mer nyttiga köttsorterna. Det är mer lammkotlett och kalvfrikadeller typ.
Där har ju Vidarkliniken verkligen fattat nåt.
Men dem serverar alla tre vegetariska alternativ så det går ju att få, bara att man är lite diskriminerad som vegetarian. Sen vill jag helst inte ens sitta bredvid någon som äter kött då det stinker för mig och förstör min matupplevelse. Kanske låter elitistiskt i en köttätares öron Men så är det. Lite som att någon skulle sätta sig brevid dig i matsalen med parfymen du avskyr.
Något annat jag bli konfunderad över är att minst två av dessa ställen drivs på en kristen värdegrund. Jag undrar hur mycket det påverkar. Kanske är fördomsfullt av mig, men en tanke bara. Mösseberg skriver iaf att alla trosinriktningar är välkomna så då får jag väl tro på det då. Jag tror ändå Gud är Gud bara att vi alla tar olika vägar för att komma dit, jag är bara glad om nån hittar.


Att vara ihärdigt ödmjukt bitchig har även lönat sig i kontakt med Försäkringskassan och jag slipper bli utförsäkrad riktigt än. Så himla skönt och befriande så ni anar inte! Jag ska nu börja arbetsträna lite lugnt och smått inne på arbetsterapin. Där kan man välja att syssla med massa olika kreativa saker så det passar ju mig. Perfekt att börja där också för det är alltid så lugnt och stressbefriat där inne. Det behöver en liten bräcklig Tjej som mig.

Kreativiteten har även börjat flöda här hemma och jag virkade mig ett par varma sockar igår.





 Ta hand AUM er

4 kommentarer:

  1. Hej
    Jag blir riktigt glad, när jag ser din kämpa anda. Tycker det är konstigt att du inte får välja den kliniken du vill. Har du inte rätt att välja din vård var du vill? Kolla med patienombudsmannen.

    Ha en skön söndag
    Jonas
    Don Tristan, Don Giovanni, Don Massetto

    SvaraRadera
  2. Måste få berömma dina fina strumpor! Sitter här hemma och fryser om fötterna (som vanligt...) och blir lite avundsjuk haha!

    Kämpa vidare och skriv en massa arga mejl så att du kan få plats på kliniken du vill! Hoppas du lyckas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alexandra! Dem är supermysiga :) Snart öppnar jag min shop igen då kan jag göra ett par till dig om du vill :)

      O tack för pepp!! Jag kämpar vidare och hoppas jag får komma t Vidarkliniken fortf inget svar men jag ger inte upp .

      Radera
  3. Hej, jag fick bröstcancer våren 2011 o hösten 2011 var jag på rehab på Mösseberg. Jag tyckte det var toppen även om det även var tungt. Massa bra föreläsningar, jumpa, träning, pepp o bad. Härlig miljö. Nu mer än ett år senare är jag tillbaka i kropp, jobb o själ. Många styrkekramar o lycka till

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar, det är alltid lika uppskattat!