måndag 19 november 2012

Tänk om jag är död om ett halvår





Ibland tänker jag faktiskt : Tänk om jag är död om ett halvår.

Tänk om inget skulle funka, att mitt öde redan var förutbestämt och snart ligger jag där i kistan.
Vill jag ens ha en kista? Jag vill nog hellre spridas för vinden.
Vilka kommer på min begravning och ska jag verkligen be dem spela Scarborough fair som jag alltid sagt jag vill ha på min begravning?

 Kommer min pappa dyka upp, han som inte funnits alls i mitt liv på många år. Vem kommer ta emot mig i himlen? Kommer jag sväva runt som en orolig ande eller komma jag finna frid? Hur kommer just dem där sista dagarna att kännas? Kommer dem kännas eller vara bedövade med morfin? Hur kommer min man och mamma klara sig? Kommer jag glömmas bort eller kommer dem bara komma ihåg mina bra sidor? Kommer jag födas på nytt och till vad?

Jag tänker så ibland, men bara ibland för jag tror på tankens kraft och jag vill hellre styra tankarna mot hur det skulle kännas att få reda på att det inte syns några tumörer i min kropp mer. Vilken lättnad, frid och extatisk segerglädje jag skulle känna då. Dansa på läkarens skrivbord, springa jublandes genom  Ryhovs korridorer.- Hah! In you ugly face liksom. Jag gjorde det. Jag är fri från cancern - Jag är frisk.

Ta hand AUM er

7 kommentarer:

  1. Klart att det funkar med positiva tankar.
    Fattas bara annat.
    Stor Kram

    SvaraRadera
  2. Ellinor, vackra ord sådana tankar har vi alla ibland. Men hoppas de tar inte över, att tankarna som väger mest är de positiva, de som gör oss att kämpa och kämpa denna krig. idag hade jag min femte behandlingen och sedan en blodtransfusion. Jag träffade läkaren och vit veta att man inte följer cancer patienter efter strålbehandlingen, bara en gång efter ett år och sedan NADA! I mina länder (Portugal och Spanien) får alla cancer patienter en mycket noggrant undersökning med 6 månaders intervall livet ut. Hur kan läkarvården vara så nonchalant här? Och dessutom, i Portugal (som har en så stort kris) alla cancer patienter har en del förmåner, som att betala mindre skatt på allt, tom om man köper en bil betalar man mindre skatt. Och andra förmåner jag inte kommer ihåg.
    Well, jag ska inte beklaga mig fast jag blev ganska överraskad när läkaren sade detta till mig.
    Hur vet du att du är frisk? Jag frågade också läkaren om det fanns en metod där man kunde veta att man är frisk från cancer celler och hon sade att det inte fanns. Är det så?
    Jag är säkert att du, med din underbara liv och positiv inställning är botad.
    Stor kram till dig och hoppas vi kan träffas någon gång, det känns som att jag känner dig på något sett, den här sjukdom har sina positiva sidor, du är en av dem.
    Kram och ta hand om dig. Gloria

    SvaraRadera
  3. Hej! Vi är två tjejer som har valt att som projektarbete skapa en bok om just bröstcancer, i denna bok har vi tänkt ha citat om hur det faktiskt känns för folk som är drabbade av detta. Vi undrar nu om vi skulle kunna få använda oss av denna del i ditt inlägg:

    "jag vill hellre styra tankarna mot hur det skulle kännas att få reda på att det inte syns några tumörer i min kropp mer. Vilken lättnad, frid och extatisk segerglädje jag skulle känna då. Dansa på läkarens skrivbord, springa jublandes genom Ryhovs korridorer.- Hah! In you ugly face liksom. Jag gjorde det. Jag är fri från cancern - Jag är frisk."

    Du får själv så klart välja att vara anonym om det är så, men skulle vi kunna få ha ditt namn under citatet så skulle även det uppskattas. Men detta är bara en förfrågan, inget måste.

    Vi har även tänkt att pengarna som vi får in för dessa böcker ska gå till bröstcancerfonden.

    Med vänliga hälsningar, Tilde Wahlstedt och Josefine Andreen, Virginska skolan Örebro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jah men det klart! Va roligt! Även om jag ju måste inflika att jag gärna skulle se att ni gör en insamling till någon annan organisation eller iaf delar upp summan och ger till fler. Läs mer om min syn på Bröstcancerfonden här : -- >

      http://javlaskitcancer.blogspot.se/2012/10/rosa-fucking-bandet-jag-tror-jag-spyr.html
      http://javlaskitcancer.blogspot.se/2012/10/detta-cirkulerar-pa-facebook-idag.html

      Radera
  4. Jag tror inte du kommer dö, men oavsett när så delar alla människor samma öde nånstans. Vi är trygga. Jag har inte velat tro på reinkarnation, för
    jag hör inte till dem som skulle tycka det vore roligt att återfödas..bara nej, orka liksom, men en intressant video jag fick i förrgår fick mig att tänka lite om just de sakerna. Kolla denna lilla kille http://www.youtube.com/watch?v=OWCUjx4nI98

    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahha. Man får hålla tummarna och hoppas på att man återföds som ett väsen som upplever lite mera flyt i sitt liv kanske :)

      Radera

Tack för att du kommenterar, det är alltid lika uppskattat!