måndag 20 maj 2013

Björksocker som cancerläkemedel

Jag har länge tänkt köpa xylitol som substitut för valigt socker. Har använt agavesirap vilket är mycket nyttigare än socker men ändå inte helt superbra. Därför har jag frågat runt och läst på och kommit fram till att xylitol- alltså björksocker skulle vara perfekt till tryfflar, puddingar o smoothies.

Så läste jag det här  idag på  forskning.se och ja nu är jag ju övertygad att det är xylitol jag ska ha. Sen får man vara lite försiktig då det är laxerande och dessutom inte nyttigt för hundar att få i sig, men för människor och våra tänder är det ju prima.


Björksocker som cancerläkemedel?

2013-05-15 Pressmeddelande från Lunds universitet
Kan vanligt björksocker utvecklas till ett cancerläkemedel som får tumörceller att döda sig själva? Vad är den bästa behandlingen av plötslig ansiktsförlamning? Om detta och mer till handlar fyra nya doktorsavhandlingar från Lunds universitet.
Sockerbaserade cancerläkemedel får tumören att göra sitt eget cellgift 
När kolhydraten xylos – björksocker – kopplas till en sorts kolväten kallade naftalener bildas en xylosförening som angriper cancerceller men inte friska celler. Detta har forskare vid Lunds universitet studerat i flera år. Målet för studierna är att förstå mer i detalj hur xylosföreningarna lyckas döda cancercellerna, för att utveckla dessa mekanismer till ett nytt vapen mot cancer.
Ulrika Aili från Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap för i sin avhandling forskningen några steg framåt. Hon har undersökt flera olika föreningar av xylos och naftalen och deras förmåga att bilda långa sockerkedjor, glykosaminoglykaner (GAG). Cancerceller behandlade med en viss xylosförening visade sig bilda en viss typ av celldödande GAG som släpps ut kring tumören och fungerar som ett egenproducerat cellgift. Forskningen utgör ett steg på vägen mot nya, sockerbaserade cancerläkemedel.




Ta hand AUM er

8 kommentarer:

  1. Låter ju jätteintressant med xylitol. Men var kan man få tag på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. brukar finns på olika raw food shopar :)

      Radera
  2. Hej ellinor,

    Min pappa har fått tillbaka sin cancer för andra gången och nu säger läkarna att det praktiskt tagit inte kan göra mer än palliativ behandling. Jag kom i kontakt med din blogg eftersom jag finkammar nätet på alternativa behandlingsmetoder för att kanske ge honom en extra chans och kanske hitta ett möjligt alternativ till cellgifterna och ge honom en värdig sista tid... jag undrar nu vad stället du åkte till i spanien hette? Vad var din plan och hur gjorde du för att bli fri från cancern utan alla dessa behandlingar? hoppas du ser detta och kan svara mig! Jag vill inte förlora min pappa och han vill inget hellre än att leva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Loretto. Hemsk att få höra det där, och det är nog sant att just läkarna inte kan göra mer men det finns andra vägar.

      Frågan är bara hur villig din pappa är att prova dem olika vägarna.
      Tyvärr kom jag aldrig iväg t spanien då byråkrati här hemma i sverige ställde till det, men jag gjorde ngt liknande här hemma.

      Det finns eg 3 saker jag skulle rekommendera. Se till att googla och läs forskningsrapporter och se dokumentärer om dessa ämnen och bilda dig en egen uppfattning. För folk kommer säga att du är galen, men känns det rätt i ditt hjärta så kör på.

      1. cannabisolja - finns massor med forskning på att cannabis inte bara lindrar biverkningarna från cellgift utan att dem verksamma ämnena i cannabis ser till att cencercellerna begår självmord. Ngt friska celler ska göra men cancerceller inte gör i vanliga fall.

      2. Ät raw food. så mycket som möjligt. och tillsätt superfoods. Dvs raw kakao, bär , chaga osv som har mkt antioxidanter och som hjälper till även dem att rensa ur gifter ur kroppen och stärka immunförsvaret. bikarbonat är bra också. och att utesluta all kosmetika och hygienartiklar med sls och konstiga parabener i.

      3. Gå till botten med känslor som man förträngt. förlösa dessa och att göra saker man vart rädd för. bara stirra döden i vitögat och gör det. Motionera och var i naturen / trädgården. meditera.

      All lycka till dig och din pappa. <3

      Radera
  3. Undrar hur det går för dig? Kommer du fortsätta blogga?
    Kram
    Katrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katrine! Tack för omtanken ! Det går riktigt bra för mig :) Velar lite just nu om jag ska göra bröstrekonstruktion eller inte men annars lever livet.

      Vet inte om jag kommer fortsätta blogga, känner att det framkallar lite posttraumatisk stress just nu. samtidigt kanske jag har en unik erfarenhet jag borde dela med mig utav.

      Så vi får se .

      KRA KRAM

      Radera
  4. http://annikadahlqvist.com/2012/10/12/botad-cancer-av-kolloidalt-silver/

    SvaraRadera
  5. Hejsan
    Jag heter Stefan och fick bukspottkörtel cancer i november 2015. Har hört mycket gott om cannabis olja och använder idag cbd olja som är laglig men dyr. Har du någon erfarenhet av cannabis olja då jag förstår att denna ska vara ännu effektivare. Har inte varit olaglig tidigare i livet men vad är alternativet./ Hälsningar Stefan

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar, det är alltid lika uppskattat!