fredag 8 mars 2013

Ettårskontroll med mammografi och ultraljud och svaret det viktigaste SVARET


Här ligger jag tidigt en morgon och känner ro. Ler. Andas.

Solen skiner, beskedet börjar sjunka in.

Igår gick jag upp tidigt, i synkronisitet med solen.
För att stoppa tuttarna i en mammomat.

Tryck och kläm från alla håll, svetten rann. Så olämpligt här står jag och luktar svett.
eller kanske helt förståeligt.

Nästan ett år har passerat sen förra gången jag stod här. Lydigt.
Snälla sköterskan som styr rätt, rättar till, pressar och tar bilder som ser rakt igenom mig.

Del ett avslutad. Jag tog mig igenom smärtan. Masserar tuttarna lite smått, stackars er.

Jag förpassades in i ett litet bås, barbröstad. Låtsades bläddra igenom en veckorevyn. Det triviala möter allvaret.

In på en brits. Kletig smörja, ultraljudsmaskin som plöjer över mina bröst mina armhålor. Jag struntar i att kallprata, låter dem göra sitt jobb. Låter tanken chanta. Kramar om min amulett och chantar. Om Namah Shivay.

Efter en evighet, några pappershanddukar att torka bort slemmet på mitt bröst med.

- Det ser bra ut. Vi ser ingenting som oroar. Det var väl skönt!?

Skönt? skojar ni ? Hah! wtf är det sant!? För ett år sen fick jag höra att jag har en jätteaggressiv bröstcancer och trodde jag skulle dö inom ett halvår. Ja det lät så på dem som säger sig veta. Jag skulle bli tvungen att ta 3+ 12 =17 cellgiftsbehandlingar med fruktansvärda biverkningar och sen fortsätta i ett år med herceptin också med vidriga biverkningar, genom en jävligt obekväm venport och sen strålas varje vardag  i 5 veckor och sen skulle vi få se..

Nu sitter jag här efter bara en operation, 2 cellgiftsbehandlingar, ingen strålning eller herceptin.
Efter en himla massa örter och basisk föda. Otroligt mycket själsligt arbete och jag lever !  Med biverkningen att jag känner mig friskare än på länge. Trots folks tvivel följde jag mitt hjärta och hittade fram.


Ja dem ser ingenting. Bilderna ska nu skickas till onkologen, men dem kan iaf inte se nånting som skulle oroa.
Plockar klantigt och hafsigt på mig kläderna igen. Darrar, smiter ut, måste sätta mig ner. Gråter. Gråter lika mycket av lycka som av posttraumatiskstress. Den pressen, den timmen. Poff upplöst i ett positivt besked. Nej jag kan knappt fatta det, samtidigt som det känns så självklart, jag har ju vetat det här, nånstans i hjärtat. Mitt älskade hjärta som alltid vet bäst.

Jag gjorde det. Vi gjorde det! Jag hade inte klarat detta utan min fina vän R och alla som trott på mig, som hjälpt mig på så oerhört många vis. Som bett för mig, som hjälpt mig ekonomiskt, som skickat healing och peppat mig! Vi gjorde det !

Ta hand AUM er

11 kommentarer:

  1. Tårarna rinner nu av glädje för din skull! Fantastiska Elenor! Man ska alltid följa sitt hjärta <3 Massvis med kärlek till dig från mig. /Myra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Myra!!! Visst ska man. Hjärtat modet och tilliten :)

      Radera
  2. Härligt! Är glad för ditt braiga besked. Din övertygelse och val är det viktigaste! Själv har jag inte gjort någon ny mammo sedan beskedet nov 2011, men det kommer väl. Jag avslutar min sista herceptin om någon vecka, men vet du den ger inga biverkningar. I alla fall inga som märks, för mig. Men man vet ju aldrig i förväg.... Njut av ditt besked och ha det toppen nu! Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Va konstigt trodde dem kollade efter 6 månader iaf..
      Enligt vad jag läst så ger Herceptin visst biverkningar, bla nervskador i händer och fötter så vet inte var du fått info från. Om den sen inte gett dig några biverkningar är ju det superbra. Jag är iaf glad jag slapp och ett bevis på att det går att läka sig utan.

      Radera
  3. Dessutom ger ju Herceptin risk för hjärtfel också så fattar inte riktigt vad du menar med inga biverkningar.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Det var skönt att höra.
    Sköt om dig

    Jonas

    SvaraRadera
  5. Hittade din blogg av en slump, grattis till dem positiva svaren!! Härligt att de lite ljus över den mörkaste bajssjukdomen som finns och tar så många ifrpn oss! Kul att läsa detta.

    SvaraRadera
  6. Ellinor, det är ju helt fantastiskt. Jag är sa otroligt glad över att du vagade välja en alternativ behandling till den standardmässiga och att det har visat sig fungera, inspirerande och vägbrytande att läsa om för mig. Allt gott. /Eira

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar, det är alltid lika uppskattat!